اخبار ارشد و دکتری

سیاست های جدید وزارت علوم در مورد بورسیه

سیاست‌های جدید وزارت علوم در مورد بورسیه در جلسه 172 هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر محمد علی کی نژاد مطرح و بررسی شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در ابتدای این جلسه دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به جایابی بورسیه‌های قدیم، سیاست وزارت علوم این است که بورسیه جدید فقط برای مناطق محروم و در موارد خاص اعطا شود.

وی افزود: همچنین سعی شده از دوره‌های کوتاه‌مدت برای ارتقای سطح علمی اعضای هیئت علمی استفاده گردد.

در ادامه جلسه مسئول برگزاری طرح “ضیافت اندیشه ” که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، گزارشی پیرامون برگزاری این طرح ارائه کرد.

دستور بعدی جلسه هیئت عالی جذب، ارائه گزارش مجری طرح نیازسنجی جذب اعضای هیئت علمی بر اساس نقشه جامع علمی کشور و طرح آمایش آموزش عالی بود.

در این گزارش با اشاره به آمارگیری از شاخص‌های مهم در زیر نظام‌ها، موارد دیگری مانند سیاستگذاری جذب دانشجوی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و تعداد و نحوه تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضای هیئت عالی جذب با اشاره به لزوم انعکاس دقیق نیاز هر دانشگاه بر اساس مولفه‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و … تکمیل این گزارش را با در نظر گرفتن موارد فوق مورد تاکید قرار دادند.

در پایان این این جلسه نیز تعدادی از اعضای هیئت‌های اجرایی جذب و کارگروه‌های صلاحیت عمومی دانشگاه بیرجند، دانشگاه پیام نور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تبریز، موسسه تحقیقات بین المللی انرژی، دانشگاه علوم و فنون فارابی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم انتظامی، دانشگاه زابل، دانشگاه کاشان و دانشگاه شهید بهشتی مورد تائید هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها قرار گرفتند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین تعدادی از اعضای هیئت‌های اجرایی جذب و کارگروه‌های صلاحیت عمومی دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی فارس، دانشگاه صنعتی قم، دانشگاه زابل، دانشگاه کردستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه امام صادق «ع»، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و آزاد اسلامی فارس نیز مورد تائید هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها قرار گرفتند.

نمره مردودی در معدل کل دانشجویان دکتری بی‌اثر شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به بی اثر شدن نمره مردودی در معدل کل دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اظهار کرد: بی اثر شدن نمره مردودی در معدل کل دانشجویان از مهر ماه آتی برای دانشجویان دکتری هم اجرا می‌شود.

دکتر حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا،‌گفت: نمره مردودی در معدل کل دانشجویان مقطع کارشناسی برای ورودی‌های 93 به بعد و برای دانشجویان مقطع ارشد ورودی‌های 94 بی تاثیر شده بود و امسال نیز این طرح برای دانشجویان مقطع دکتری ورودی‌ 95 به بعد اجرا می‌شود.

وی افزود: بر اساس این قانون چنانچه دانشجویی موفق به کسب نمره قبولی در درسی نشود یا به عبارت دیگر نمره ردی بگیرد چنانچه یک بار دیگر درس مذکور را بگذراند و موفق به کسب نمره قبولی شود، نمره ردی درکارنامه این دانشجو درج می‌شود اما در معدل کل محاسبه نمی‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه با بیان این که امر مذکور موافقان و مخالفان زیادی دارد، اظهار کرد: نکته مثبت این موضوع این است که بر اساس آیین‌نامه‌های قبلی، جبران معدل برای دانشجویان، مخصوصا دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دانشجویان دکتری بسیار دشوار بود اما بر اساس آیین‌نامه‌های جدید جبران معدل، تسهیل شده است. باید توجه داشت که صفر هم جزو نمره های ردی محسوب می‌شود و در معدل کل بی اثر است.

انتشار نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ در دهه سوم خردادماه

حسین توکلی در گفت و‌گو با خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر گفت: نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ به صورت کارنامه تنظیم شده و کارنامه کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون در دهه سوم خردادماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۵ و اولین مرحله آزمون بیست و یکمین دوره المپیاد علمی دانشجویی در صبح و بعد از ظهر پنج شنبه، ۱۶ و جمعه، ۱۷ اردیبهشت ماه در ۶۶ شهرستان و ۱۴۸ حوزه امتحانی برگزار شد.

سازمان سنجش آموزش کشور آیین‌نامه‌ پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ را به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

پذیرش متقاضیان واجد شرایط در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تنها بر اساس آیین‌نامه شماره ۲۱/۷۷۹۴۸ مورخ ۹۳/۵/۵ و اصلاحیه شماره ۲۱/۹۶۴۷۴ مورخ ۹۴/۵/۲۴ برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد مطابق فراخوان دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد. لذا دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه مذکور به شرح زیر تدوین و جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

فرآیند پذیرش توسط دانشگاه‌های دارای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی

متقاضیان واجد شرایط می‌بایست با ارائه مدرک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه‌های پذیرنده (‌دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی) مراجعه نمایند. دانشگاه‌های پذیرنده با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه مذکور برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین شرایط و ضوابط مندرج در این دستورالعمل از نامبردگان ثبت‌نام به عمل آورده و از تاریخ ۹۵/۳/۱ لغات ۹۵/۵/۳۰ اطلاعات پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد را از طریق پرتال ارتباطی این سازمان در قسمت مربوط به «پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان» به طور کامل وارد نمایند.

شرایط دانشجویان مقطع کارشناسی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس ماده ۱: دانشگاه‌ اختیار دارد حداکثر ده درصد از ظرفیت دوره‌های روزانه یا غیرانتفاعی کارشناسی ارشد خود در هر رشته‌محل را به فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پیوسته (مجموع دوره روزانه و شبانه) واجد شرایط آیین‌نامه مذکور به صورت مازداد بر ظرفیت پذیرش با آزمون و با رعایت شرایط زیر اختصاص دهد:

الف) پس از ۷ نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل ۱۱۵ واحد درسی، یا ۶ نیمسال تحصیلی با گذراندن ۱۱۰ واحد درسی و یا سه چهارم واحدهای درسی تا پایان نیمسال ۶ به لحاظ میانگین کل جزو ده درصد برتر دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود باشد.

ب) حداکثر در مدت هشت نیمسال تحصیلی دانش آموخته شود.

پ) پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی و صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است.

ت) پذیرش در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

ث) احراز شرایط اختصاصی دانشگاه.

تبصره ۱: ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان ۱۰ درصد مازاد بر ظرفیت دوره کارشناسی ارشد در هر کدرشته‌محل در اختیار دانشگاه می‌باشد. لذا دانشگاه می‌تواند نسبت به پذیرش دانشجویان حائز شرایط خود و سایر دانشگاه‌ها به طور مساوی و یا به هر نسبتی اقدام نماید.

تبصره ۲: دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود جزو ده درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.

تبصره ۳: چنان‌چه ده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط این ماده، به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات مربوط استفاده نکردند یا ظرفیت ده درصد دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفاً ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه، با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می‌باشد.

تذکر مهم: بر اساس تبصره ۳ دانشگاه مجاز به پذیرش ده درصد برتر بعدی متقاضیان خود دانشگاه می‌باشد و پذیرش متقاضیان سایر دانشگاه‌ها و همچنین صدور معرفی‌نامه برای این گونه متقاضیان جهت اخذ پذیرش از سایر دانشگاه‌ها، خارج از شرایط و ضوابط آیین‌نامه می‌باشد.

تبصره ۴: دانشگاه اختیار دارد درخواست دانشجویانی که طول مدت تحصیلشان به دلایلی خارج از اختیار خود (مانند بیماری، مأموریت والدین یا همسر، زایمان) حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز مذکور در آیین‌نامه بشود را پس از تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه محل تحصیل، برای استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه بررسی کند.

تذکرات مهم:

۱- دانشجویان می‌بایست حداکثر تا تاریخ ۹۵/۶/۳۱ فارغ‌التحصیل شوند، در غیر این صورت پذیرش آنان لغو خواهد شد.

۲- تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته‌شده بر اساس آیین‌نامه ذکرشده مجاز نیست. لذا بعد از تأیید نهایی وضعیت متقاضیان پذیرش شده، امکان تغییر رشته و دانشگاه (حتی در صورت موافقت دانشگاه‌ها) برای آنان میسر نخواهد بود.

۳- پذیرش از طریق این آیین‌نامه‌ها فقط برای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی – غیردولتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌باشد. به عبارت دیگر دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، غیرانتفاعی مجازی، دانشگاه‌های دولتی در نوبت دوم، الکترونیکی (مجازی)، نیمه‌حضوری، پردیس‌های بین‌الملل (خودگردان) و پژوهش‌محور مجاز به استفاده از آیین‌نامه‌های مذکور برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان نیستند.

۴- دانشگاه‌ها می‌توانند با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه ذکرشده، فقط یک بار تا اول شهریورماه هر سال نسبت به پذیرش افراد حائز شرایط اقدام نمایند. اسامی پذیرفته‌شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید به این سازمان ارسال و قطعی شدن ثبت‌نام منوط به تأیید این سازمان می‌باشد.

۵- هر دانشجو صرفاً می‌تواند نسبت به اخذ پذیرش نهایی از یک دانشگاه اقدام نماید، لذا دانشگاه‌ها پس از فراخوان خاص خود می‌بایست قبل از ارسال فهرست اسامی دانشجویان حائز شرایط به این سازمان طی یک تاریخ معین در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش افراد تعیین شده به دانشجویان اطلاع‌رسانی نمایند تا دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش از چند دانشگاه شده باشد، در خصوص وضعیت پذیرش خود تصمیم‌گیری نماید. بدیهی است هر دانشجو می‌بایست تنها نسبت به ثبت‌نام در یک دانشگاه اقدام نماید و از سایر پذیرش‌های خود (قبل از این که دانشگاه اطلاعات متقاضیان را از طریق پرتال ارتباطی به این سازمان ارسال نماید) سریعاً انصراف دهد.

** ورود اطلاعات یک متقاضی به صورت همزمان در پرتال ارتباطی دو دانشگاه امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا در صورتی که دانشگاه بر اساس اطلاعات اشتباه موفق به درج مشخصات متقاضی گردد، هیچ‌گونه مغایرتی (اعم از شناسنامه‌ای، تحصیلی و …) خارج از پرتال ارتباطی به صورت مکاتبه‌ای قابل بررسی نخواهد بود.

۶- نحوه ارسال اسامی دانشجویان پذیرفته‌شده در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تنها از طریق پرتال ارتباطی این سازمان صورت خواهد پذیرفت. لذا در صورت عدم ارسال اطلاعات متقاضیان پذیرش شده در تاریخ مقرر و یا ارسال به طرق دیگر به غیر از پرتال ارتباطی و خارج از زمان مقرر (حداکثر تا تاریخ ۹۵/۵/۳۰)، سازمان هیچ‌گونه تعهدی نسبت به تأیید متقاضیان پذیرفته نخواهد داشت.

۷- استعلام صحت معرفی‌نامه ارائه‌شده از دانشگاه فارغ‌التحصیلی پذیرفته‌شدگان توسط دانشگاه پذیرنده الزامی است.

۸- برای ورود به پرتال ارتباطی مربوط به استعداد درخشان می‌بایست از نام کاربری و رمز ورود سال گذشته استفاده گردد.

۹- در هر زمان (حتی زمان فارغ‌التحصیلی) مشخص گردد که فرد پذیرش‌شده فاقد شرایط آیین‌نامه مربوطه بوده است، پذیرش وی لغو و عواقب ناشی از آن بر عهده متقاضی و دانشگاه پذیرنده خواهد بود.

۱۰- اتباع غیرایرانی نمی‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتر استفاده نمایند.

۱۱- پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد تنها در کدرشته‌هایی قابل انجام می‌باشد که دوره‌های مذکور از طریق آزمون سراسری پذیرش باآزمون داشته باشند.

۱۲- پذیرش در دانشگاه‌های و مؤسسات غیرانتفاعی – غیردولتی به تبع دانشگاه‌های روزانه صرفاً در یک دوره انجام می‌شود، لذا امکان پذیرش در دوره‌های غیرانتفاعی مجازی میسر نمی‌باشد.

۱۳- پذیرش دانش آموختگان حائز شرایط در دانشگاه‌های دولتی به صورت رایگان و بدون اخذ شهریه می‌باشد، ولی در دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی – غیردولتی بر اساس شرایط داخلی آن دانشگاه‌ها قابل انجام است.

۱۴- مسئولیت حسن اجرای آیین‌نامه‌های مذکور و هر گونه پاسخگویی قانونی به آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است و نظارت بر اجرا به عهده سازمان سنجش آموزش کشور و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

۱۵- اطلاعات پذیرفته‌شدگان نهایی پس از تأیید صلاحیت علمی توسط این سازمان، به دبیرخانه گزینش دانشجو جهت بررسی صلاحیت عمومی ارسال می شود. در صورت عدم تأیید صلاحیه علمی، دبیرخانه گزینش دانشجو نسبت به بررسی صلاحیه عمومی آنان اقدام نخواهد کرد. ضمناً دانشگاه باید هماهنگی‌های لازم را در خصوص ارسال مدارک مورد نیاز جهت تأیید صلاحیت عمومی افراد تأییدشده حداکثر ظرف مدت دو هفته بعد از اعلام نتایج با دبیرخانه گزینش دانشجو انجام دهد و پس از تأیید صلاحیت عمومی ایشان نسبت به ثبت‌نام قطعی آنان اقدام نماید، در غیر این صورت عواقب ناشی از آن بر عهده دانشگاه خواهد بود.

فهرست رشته های دارای آزمون تشریحی کنکور کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مرکز سنجش و پذیرش در این خصوص خاطر نشان کرد: سؤالات کلیه مجموعه های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۵ دانشگاه آزاد اسلامی به جز مجموعه های نوازندگی ساز جهانی، طراحی پارچه و لباس، طراحی فضاهای آموزشی، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، طراحی شهری، معماری، طراحی صنعتی، تصویر سازی، نقاشی، ارتباط تصویری و هنرهای نمایشی که دارای یک درس تشریحی می باشند، به صورت تستی خواهد بود. آزمون درس تشریحی در مجموعه های مذکور همزمان با آزمون تستی برگزار می شود.

دانشیان خاطر گفت: رشته های کارگردانی نمایش و موسیقی علاوه بر آزمون تستی و تشریحی دارای آزمون عملی نیز هستند که این آزمون بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد در این دو رشته برگزار خواهد شد که جزئیات آن متعاقباً اعلام می گردد.

جزئیات سهمیه رتبه های اول دوره کارشناسی در پذیرش نهایی آزمون کارشناسی ارشد

بر اساس مفاد آیین‌نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره‌های کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به شماره ۲۱/۷۷۸۹۷ مورخ ۱۳۹۳/۵/۵ شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است، برخی از شرایط تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آیین‌نامه مذکور به شرح زیر است:

براساس آیین نامه مذکور افراد حائز شرایط زیر، حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفاً برای یک بار) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می شوند.

۱- برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی.

۲- دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.

۳- رتبه‌های اول تا سوم نهایی جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل ۵۰% در دستاورد حائز رتبه.

۴- دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده است.

۵- دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده است.

لازم به ذکر است سازمان سنجش حداکثر معادل ۱۰ % ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته محل تحصیل دوره بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از نیمه دوم شهریور ماه

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد از آخرین جزئیات آزمون دکتری تخصصی این دانشگاه و اعلام نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور خبر داد.

فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد گفت: با توجه به اینکه قبولی نهایی داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم جهت دعوت به مصاحبه علمی شده‌اند بر اساس ۷۵ درصد نمره کتبی و ۲۵ درصد مصاحبه علمی بعد از برگزاری جلسات مصاحبه، محاسبه و مشخص می‌شود لذا کارنامه داوطلبان دعوت شده پس از انجام مصاحبه علمی و محاسبه نمره کل در نیمه دوم شهریور ماه به اطلاع داوطلبان می رسد.

وی افزود: بر اساس این که نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری تخصصی اعلام شده است، کارنامه داوطلبانی که در جلسه آزمون حضور داشته و موفق به کسب حد نصاب نمره لازم برای انجام مصاحبه علمی نشده‌اند ، از روز دوشنبه ۱۰خرداد ماه ۹۵ بر روی سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانی azmoon.com قرار می گیرد و داوطلبان با وارد کردن مشخصات آزمونی می توانند کارنامه خود را دریافت کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد یادآور شد: پذیرفته شدگان نهایی دکتری تخصصی این دانشگاه بر اساس نمره ای که کسب کرده اند موظفند تا دروسی را به عنوان جبرانی در ابتدای دوره دکتری تخصصی بگذرانند که این موضوع نیز هنگام اعلام نتایج نهایی به اطلاع پذیرفته شدگان می رسد.

دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه‌ پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره دکتری تحصیلی ۹۵ – ۹۶

سازمان سنجش آیین‌نامه‌ پذیرش بدون آزمون دکتری سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ را به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

پذیرش متقاضیان واجد شرایط در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تنها بر اساس آیین نامه ۲۱/۶۷۲۷۲ مورخ ۹۳/۴/۱۸ و اصلاحیه ۲۱/۲۳۷۲۰۰ مورخ ۹۳/۱۲/۱۶ برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری مطابق فراخوان دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد. لذا دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه‌ مذکور به شرح زیر تدوین و جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

فرآیند پذیرش توسط دانشگاه‌های دارای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی

متقاضیان واجد شرایط می‌بایست با ارائه مدرک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری به دانشگاه‌های پذیرنده (‌دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی) مراجعه نمایند. دانشگاه‌های پذیرنده با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه مذکور برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری و همچنین شرایط و ضوابط مندرج در این دستورالعمل از نامبردگان ثبت‌نام به عمل آورده و از تاریخ ۹۵/۳/۱ لغات ۹۵/۵/۳۰ اطلاعات پذیرفته‌شدگان دکتری را از طریق پرتال ارتباطی این سازمان در قسمت مربوط به «پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان» به طور کامل وارد نمایند.

شرایط دانشجویان کارشناسی ارشد برای ورود به مقطع دکتری

بر اساس ماده ۱: دانشگاه‌ها اختیار دارند حداکثر معادل بیست درصد از ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی – پژوهشی دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی دکتری خود در هر کدرشته‌محل تحصیلی را از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد داخل کشور و مورد تأیید وزارت (یا دانشجویان دوره کارشناسی ارشد داخل که تا پایان شهریور ماه سال درخواست پذیرش دانش‌آموخته شوند) به صورت مازاد بر ظرفیت با رعایت موارد زیر پذیرش نمایند:

الف) بیش از دو سال از تاریخ دانش‌آموختگی متفاضی نگذشته باشد.

ب) کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی مربوط به آیین نامه مذکور.

تبصره: بر اساس ابلاغیه شماره ۲/۱۲۱۷۰۷ مورخ ۹۴/۶/۲۳ حداکثر ۱۰ امتیاز از ۷۰ امتیاز فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه تعدیل گردید.

پ) داشتن میانگین کل ۱۶ در دوره کارشناسی و میانگین کل ۱۷ (بدون احتساب نمره پایان‌نامه) در دوره کارشناسی ارشد (یا میانگین همترازشده هر یک از دوره‌های مذکور طبق دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه)

ت) کسب حداقل نمره ۵۰ از آزمون زبان (MSRT یا معادل آن در سایر آزمون‌ها) قبل از آزمون جامع دکتری (مطابق با آیین‌نامه دوره دکتری مصوب وزارت)

ث) نحوه امتیازدهی به داوطلبان هر یک از ردیف‌های جداول ارزشیابی، طبق دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواهد بود که لازم است قبل از ثبت‌نام متقاضیان، از طریق فراخوان دانشگاه به همگان اطلاع‌رسانی گردد.

ج) پذیرش افراد واجد شرایط در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

تذکرات مهم:

۱- دانشجویان می‌بایست حداکثر تا تاریخ ۹۵/۶/۳۱ فارغ‌التحصیل شوند، در غیر این صورت پذیرش آنان لغو خواهد شد.

۲- تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته‌شده بر اساس آیین‌نامه ذکرشده مجاز نیست. لذا بعد از تأیید نهایی وضعیت متقاضیان پذیرش شده، امکان تغییر رشته و دانشگاه (حتی در صورت موافقت دانشگاه‌ها) برای آنان میسر نخواهد بود.

۳- پذیرش از طریق این آیین‌نامه‌ها فقط برای دوره‌های روزانه و غیرانتفاعی – غیردولتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌باشد. به عبارت دیگر دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، غیرانتفاعی مجازی، دانشگاه‌های دولتی در نوبت دوم، الکترونیکی (مجازی)، نیمه‌حضوری، پردیس‌های بین‌الملل (خودگردان) و پژوهش‌محور مجاز به استفاده از آیین‌نامه‌های مذکور برای پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان نیستند.

۴- دانشگاه‌ها می‌توانند با رعایت تمامی شرایط و ضوابط آیین‌نامه ذکرشده، فقط یک بار تا اول شهریورماه هر سال نسبت به پذیرش افراد حائز شرایط اقدام نمایند. اسامی پذیرفته‌شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید به این سازمان ارسال و قطعی شدن ثبت‌نام منوط به تأیید این سازمان می‌باشد.

۵- هر دانشجو صرفاً می‌تواند نسبت به اخذ پذیرش نهایی از یک دانشگاه اقدام نماید، لذا دانشگاه‌ها پس از فراخوان خاص خود می‌بایست قبل از ارسال فهرست اسامی دانشجویان حائز شرایط به این سازمان طی یک تاریخ معین در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش افراد تعیین شده به دانشجویان اطلاع‌رسانی نمایند تا دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش از چند دانشگاه شده باشد، در خصوص وضعیت پذیرش خود تصمیم‌گیری نماید. بدیهی است هر دانشجو می‌بایست تنها نسبت به ثبت‌نام در یک دانشگاه اقدام نماید و از سایر پذیرش‌های خود (قبل از این که دانشگاه اطلاعات متقاضیان را از طریق پرتال ارتباطی به این سازمان ارسال نماید) سریعاً انصراف دهد.

** ورود اطلاعات یک متقاضی به صورت همزمان در پرتال ارتباطی دو دانشگاه امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا در صورتی که دانشگاه بر اساس اطلاعات اشتباه موفق به درج مشخصات متقاضی گردد، هیچ‌گونه مغایرتی (اعم از شناسنامه‌ای، تحصیلی و …) خارج از پرتال ارتباطی به صورت مکاتبه‌ای قابل بررسی نخواهد بود.

۶- نحوه ارسال اسامی دانشجویان پذیرفته‌شده در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تنها از طریق پرتال ارتباطی این سازمان صورت خواهد پذیرفت. لذا در صورت عدم ارسال اطلاعات متقاضیان پذیرش شده در تاریخ مقرر و یا ارسال به طرق دیگر به غیر از پرتال ارتباطی و خارج از زمان مقرر (حداکثر تا تاریخ ۹۵/۵/۳۰)، سازمان هیچ‌گونه تعهدی نسبت به تأیید متقاضیان پذیرفته نخواهد داشت.

۷- استعلام صحت معرفی‌نامه ارائه‌شده از دانشگاه فارغ‌التحصیلی پذیرفته‌شدگان توسط دانشگاه پذیرنده الزامی است.

۸- برای ورود به پرتال ارتباطی مربوط به استعداد درخشان می‌بایست از نام کاربری و رمز ورود سال گذشته استفاده گردد.

۹- در هر زمان (حتی زمان فارغ‌التحصیلی) مشخص گردد که فرد پذیرش‌شده فاقد شرایط آیین‌نامه مربوطه بوده است، پذیرش وی لغو و عواقب ناشی از آن بر عهده متقاضی و دانشگاه پذیرنده خواهد بود.

۱۰- اتباع غیرایرانی نمی‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتر استفاده نمایند.

۱۱- پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره دکتری تنها در کدرشته‌هایی قابل انجام می‌باشد که دوره‌های مذکور از طریق آزمون سراسری پذیرش باآزمون داشته باشند.

۱۲- پذیرش در دانشگاه‌های و مؤسسات غیرانتفاعی – غیردولتی به تبع دانشگاه‌های روزانه صرفاً در یک دوره انجام می‌شود، لذا امکان پذیرش در دوره‌های غیرانتفاعی مجازی میسر نمی‌باشد.

۱۳- پذیرش دانش آموختگان حائز شرایط در دانشگاه‌های دولتی به صورت رایگان و بدون اخذ شهریه می‌باشد، ولی در دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی – غیردولتی بر اساس شرایط داخلی آن دانشگاه‌ها قابل انجام است.

۱۴- دانشگاه‌ها می توانند نسبت به تراز نمودن میانگین مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای متقاضیان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری از طریق سیستم همترازی که در پرتال ارتباطی قرار داده است، اقدام نمایند و یا بر اساس دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه نسبت به تراز نمودن میانگین‌ها استفاده شود.

۱۵- مسئولیت حسن اجرای آیین‌نامه‌های مذکور و هر گونه پاسخگویی قانونی به آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است و نظارت بر اجرا به عهده سازمان سنجش آموزش کشور و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

۱۶- اطلاعات پذیرفته‌شدگان نهایی پس از تأیید صلاحیت علمی توسط این سازمان، به دبیرخانه گزینش دانشجو جهت بررسی صلاحیت عمومی ارسال می شود. در صورت عدم تأیید صلاحیه علمی، دبیرخانه گزینش دانشجو نسبت به بررسی صلاحیه عمومی آنان اقدام نخواهد کرد. ضمناً دانشگاه باید هماهنگی‌های لازم را در خصوص ارسال مدارک مورد نیاز جهت تأیید صلاحیت عمومی افراد تأییدشده حداکثر ظرف مدت دو هفته بعد از اعلام نتایج با دبیرخانه گزینش دانشجو انجام دهد و پس از تأیید صلاحیت عمومی ایشان نسبت به ثبت‌نام قطعی آنان اقدام نماید، در غیر این صورت عواقب ناشی از آن بر عهده دانشگاه خواهد بود.

توقف پذیرش برخی از رشته‌ها در دانشگاه تهران

معاون آموزشی دانشگاه تهران از توقف پذیرش و تکمیل ظرفیت برخی از رشته‌های این دانشگاه خبر داد.

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه تهران بالغ در ۸۰۰ رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری پذیرش دانشجو دارد.

وی ادامه داد: این دانشگاه با توجه به دارا بودن بیشترین رشته محل‌ها ممکن است در طول یکسال در برخی از رشته‌ها پذیرش نداشته باشد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: تعیین ظرفیت رشته‌ها را در اختیار گروهای آموزشی هر دانشکده قرار دادیم و این گروه‌ها ممکن است در طول یک ترم در برخی از رشته ها پذیرش نداشته باشند.

حسینی در پایان یادآور شد: در بعضی از مواقع امکان تکمیل ظرفیت در برخی از رشته‌ها بر حسب اختیار گروه‌های آموزشی وجود ندارد.

بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟

بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی معرفی شدند

نظام رتبه بندی «کیو اس» هر ساله فهرست بهترین دانشگاه های دنیا را مشخص می کند و امسال قوی ترین نظام های آموزش عالی دنیا را معرفی کرده است.

بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی کدامند؟

بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی معرفی شدند

نظام رتبه بندی «کیو اس» هر ساله فهرست بهترین دانشگاه های دنیا را مشخص می کند و امسال قوی ترین نظام های آموزش عالی دنیا را معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این رتبه بندی ۵۰ کشور دنیا دارای بالاترین نظام های آموزش عالی در چهار شاخص قدرت سیستم، میزان دسترسی، رهبری و حاکمیت دانشگاه ها و زمینه های اقتصادی معرفی کرده است.

 

Call Now Button